Biva


Eerste Vlucht

lijn


Hoe te beginnen aan je eerste vlucht.

Op deze pagina zullen we uitleggen WAT je moet doen en ook WANNEER je alles moet doen. Hiermee bedoelen we niet dat we je zullen zeggen waar alle knoppen en hendeltjes zich in je vliegtuig bevinden. We hopen dat je reeds op voorhand weet waar je alles terugvindt.
Nog eens, dit voorbeeld is gebaseerd op de vlucht die je terugvindt in de newbies pilotenhandleiding van IVAO. De route is die van EBBR naar EHAM en dit is een IFR vlucht.
Zoals je misschien weet kan je in Flight Simulator 2004 twee types van cockpit kiezen om mee te beginnen. De eerste is de “Cold and Dark”. Met deze optie is alles in je cockpit uitgeschakeld, het is er m.a.w. “koud en donker”. Het is aan jou om alles manueel te activeren voor je aan je vlucht kan beginnen. Gezien dit wat moeilijk is voor beginnelingen kiezen we voor de normale modus waarbij alles in je cockpit “aan” staat. Indien je hulp nodig hebt over hoe je met een “Cold and Dark” cockpit kan starten, vraag het ons dan gerust.

1) Start Flight Simulator.

Start je Flight Simulator 2004 op. Klik op ‘Create Flight’ en kies de luchthaven van waar je wil vertrekken, de tijd, het type vliegtuig en de gate. Zorg er voor dat je GEEN landingsbaan kiest als vertrekpunt!! Indien je dit wel doet en je maakt connectie met IVAN, dan zal je op de landingsbaan komen te staan, wat een groot probleem zou zijn indien er op dat ogenblik inkomend verkeer is. Dus nogmaals, kies voor een gate om te starten. Klik op ‘Take-Off’ en na het laden zie je dat je aan een gate op de nationale luchthaven van Brussel gepositioneerd staat.

2) Start IVAP.

Selecteer in de menubalk bovenaan ‘Ivao’ (indien je met volledige schermgrootte vliegt en je dus geen menubalk ziet staan, druk dan eerst op ‘Alt’) en klik op ‘IVAP’. Klik dan op ‘connect’. Vul in het volgende scherm de nodige informatie zoals je VID, paswoord, vliegtuig, enz… in. Klik op ‘Connect’. Nu ben je verbonden met IVAN. Je moet dus niet de multiplayer functie in FS2004 selecteren.

3) Verstuur je Vluchtplan.

Indien er zich geen problemen voordoen, ben je nu verbonden met IVAN. Het volgende dat je te doen staat, is het versturen van je Vluchtplan (FP). In IVAP, selecteer ‘ACARS’ gevolgd door ‘SEND FLIGHT PLAN’. In het volgende scherm moet je alle nodige informatie invullen zoals de luchthaven waar je vertrekt, aankomt, een alternatieve luchthaven, de vertrektijd, de hoogte waarop je gaat vliegen (flight level), enz … ALLES MOET WORDEN INGEVULD ! In de Manual Section vind je een link voor de handleiding hiervan. Klik op ‘Send FP’.

4) Vraag om toestemming.

In IVAP, selecteer een kanaal van een actieve verkeersleider. Indien er geen verkeersleider aanwezig is, schakel dan over naar UNICOM op frequentie 122.800 en probeer je vlucht zo goed mogelijk te voltooien. In normale omstandigheden selecteer je eerst EBBR_DEL die je de nodige toestemmingen zal geven om aan de vlucht te beginnen. Indien deze verkeersleider niet aanwezig is, ga dan naar de volgende verkeersleider in deze volgorde: EBBR_GND, dan EBBR_TOWER, daarna EBBR_DEP/APP en vervolgens EBBU_CTR. Vraag om toestemming zoals uitgelegd in de ‘Aviation English’ sectie van deze website.

5) Vraag om toestemming voor Pushback en Taxi.

Indien EBBR_GND online is, zal je naar deze verkeersleider worden verwezen. Selecteer EBBR_GND en vraag de toestemming voor Pushback.
Wanneer je pushback voltooid is, vraag dan om toestemming om naar de landingsbaan te taxiën.

6) Vraag om toestemming voor Take-Off.

Indien EBBR_TWR online is, zal je door de vorige verkeersleider naar hem/haar doorverwezen worden (of moet je hem zelf selecteren indien de vorige niet beschikbaar zijn). Vertel de verkeersleider dat je klaarstaat AAN de landingsbaan, niet OP, om te vertrekken en hij/zij zal je dan meedelen of je de toestemming hebt je op de landingsbaan te begeven en te vertrekken of dat je eerst nog wat moet wachten, omdat er ander luchtverkeer voorrang heeft.

7) Contacteer EBBR_DEP.

Wanneer je net bent opgestegen, moet je contact maken met EBBR_DEP en indien deze afwezig is met EBBR_APP. Hij zal voor uw veiligheid zorgen tot FL70.

8) Contacteer EBBU_CTR.

EBBR_DEP of EBBR_APP zal je overdragen aan EBBU_CTR wanneer je FL70 bereikt hebt. Hij/zij zal je begeleiden tot je de gecontroleerde zone van Nederland binnenvliegt.

9) Contacteer Amsterdam Control.

Wanneer je Nederland binnenvliegt, zal je worden verwezen naar Amsterdam Control. Zij zullen je tot aan je uiteindelijke bestemming, EHAM, begeleiden.

10) Contacteer Schiphol Approach

Tijdens het dalen zal je worden overgedragen aan Schiphol Approach. Zij zullen je helpen om recht voor de landingsbaan uit te komen. Wanneer je positie op de localizer gevestigd is, zal je gevraagd worden om de Schiphol toren te contacteren.

10) Contacteer Schiphol Tower.

Zoals we reeds hebben aangegeven, zal je de toren van EHAM moeten contacteren om de toestemming te krijgen dat je mag landen.

11) Contacteer Schiphol Ground.

Nadat je de landingsbaan hebt vrijgemaakt door een taxiweg in te draaien, zal je EHAM_GND moeten contacteren. Zij zullen je de taxi-instructies geven om naar de gate te taxiën.

12) Proficiat !


Proficiat, uw eerste vlucht was een succes !







This website is optimized for Firefox.
Copyright � BIVA