Biva


Aviation English

lijn


Wat is "Aviation English" ?

Wat IVAO zeer realisitich maakt is de communicatie tussen piloten en controlers. Tijdens de eerste kennismaking zal het zeer moeilijk zijn om de juiste woorden en de juiste zinnen te vinden , maar in geen tijd raak je er mee vertrouwt en komt alles van zelf. Wat zeker een grote hulp kan zijn is je connecteren als “Observer” of een “Observant”. Zo kan je zowel bijleren op het vlak van ATC (Luchtverkeersleideing) als op het vlak van piloot.
Het is zeer belangrijk om de exacte Commando’s te kunnen geven, daar het zeer irritant kan zijn als piloten hun eigen Aviation English gebruiken.

Als eerste punt moet je natuurlijk het Luchvaart alfabet van buiten kennen. En deze keer menen we het. Als piloot en controler moet je in staat zijn het alfabet zonder nadenken te kunnen opzeggen. je het “Callsign” (de roepnaam) of een route die je wil volgen wil gebruiken, hoort het alfabet hier dus ook in thuis. Het zou een normale actie moeten worden. Hieronder vind je het hele alfabet terug:

A: Alpha N: November
B: Bravo              O: Oscar
C: Charlie P: Papa
D: Delta Q: Quebec
E: Echo R: Romeo
F: Foxtrot S: Sierra
G: Golf T: Tango
H: Hotel U: Uniform
I: India V: Victor
J: Juliet W: Whiskey
K: Kilo X: X-ray
L: Lima Y: Yankee
M: Mike Z: Zulu

Wees Voorzichtig: Sommige Callsigns zijn de callsigns van maatschappijen. Als voorbeeld SAB17V, zeg niet Sierra Alpha Bravo 17 Victor maar, Sabena 17 Victor. Hetzelfde voorbeeld voor UAL7WC, zeg niet Uniform Alpha Lima 7 Whiskey Charlie. United 17 Whiskey Charlie is veel beter.

Het volgende is een voorbeeld van een IFR-vlucht van Brussel Nationaal naar Amsterdam Schiphol . Als piloot heb je de keuze tussen 2 types van vluchten. Ofwel vlieg je VFR: onder Visuele vluchtregels , ofwel vlieg je IFR: onder Instrumentale vluchtregels. Dit voorbeeld is hetzelfde als hetgene dat je terug kan vinden in de "Newbie pilot manual" maar zonder de afbeeldingen. Ons callsign zal SAB17V zijn. Elke keer wanneer we iets gebruiken om iets anders uit te leggen voegen we een "*" toe , dat verder zal uitgelegd worden onderaan deze pagina. Alles wat je al weet , is dat jij de piloot bent , en de ATC is de Air traffic Controller.

Radio testen (radio check)


Click to enlarge

Pilot: Brussels Ground, SAB17V, radio check.

ATC: SAB17V, Brussels Ground, read you 5*(2).

Pilot: Read you 5, SAB17V.

Vertrekinformatie aanvragen

Pilot: Brussels Ground, SAB17V, Stand 208, request start up, Information Juliet*(2).

ATC: SAB17V, Brussels Ground, start up approved, cleared to Amsterdam via Helen3C Departure, runway 25R, Climb to FL60, squawk 4401, QNH 1012.*(3)

Pilot: Startup approved, cleared to Amsterdam via Helen 3C departure, climb to FL60, squawk 4401, SAB17V.

ATC: SAB17V, correct, report ready for pushback.

Pilot: Wilco, SAB17V

Tijd voor de Pushback

Pilot: SAB17V, request pushback.

ATC: SAB17V, pushback approved, report ready to taxi.

Pilot: Pushback approved, report ready to taxi, SAB17V

Taxi aanvragen


Click to enlarge

Pilot: SAB17V, request taxi.

ATC: SAB17V, taxi to holding point B1, runway 25R via Sierra and Outer 7, QNH 1012

Pilot: Taxi to Holding Point B1, runway 25R via Sierra and Outer 7, QNH 1012, SAB17V



Click to enlarge

aan Holding Point B1


ATC: SAB17V, contact Brussels Tower 118.600
(last 2 zero's are not pronounced)

Pilot: Contact Brussels Tower 118.600, SAB17V
Pilot: Brussels Tower, SAB17V holding point B1, ready for departure.

ATC: SAB17V, Line up and wait runway 25R

Pilot: Line up and wait runway 25R, SAB17V*(4)


Click to enlarge

ATC: SAB17V, when airborne contact Brussels Approach 118.250, wind 140 Degrees 3 knots, runway 25R cleared for take-off.

Pilot: Runway 25R, cleared for take-off, when airborne contact Brussels Approach 118.250, SAB17V.

Communicatie tijdens het stijgen


Click to enlarge

Pilot: Brussels Approach, SAB17V, Helen 3C departure passing 600 ft, Climbing to FL60.*(5)

ATC: SAB17V, Brussels Approach, identified on departure, climb to FL70.

Pilot: climb to FL70, SAB17V

ATC: SAB17V, contact Brussels Control 131.100

Pilot: Contact Brussels Control 131.100, SAB17V
Pilot: Brussels Control, SAB17V on course to HELEN, climbing to FL70.

ATC: SAB17V, Brussels Control, radar contact, continue climb to FL140.

Pilot: Continue climb to FL140, SAB17V.

Communicatie gedurende de vlucht


Click to enlarge

ATC: SAB17V, contact Amsterdam Control 125.750

Pilot: Contact Amsterdam Control 125.750, SAB17V Pilot: Amsterdam Control, SAB17V, on course to HELEN, at FL140.

ATC: SAB17V, Identified 2NM South East of Helen, cleared Helen arrival, expect runway 18R*(6)

Pilot: Cleared HELEN arrival, expect runway 18R, SAB17V

Communicatie gedurende het dalen


Click to enlarge

ATC: SAB17V, descend to FL100.

Pilot: Descend to FL100, SAB17V

ATC: SAB17V, Contact Schiphol approach 121.200.

Pilot: Contact Schiphol Approach 121.200, SAB17V

Communicatie gedurende de aankomst en landing


Click to enlarge

Pilot: Schiphol Approach, SAB17V, on course to River, FL100, Information X-ray

ATC: SAB17V, Schiphol Approach, Radar contact, after River fly heading 010, expect vectors for ILS approach Runway 18R, reduce speed to 220 knots.

Pilot: After River fly heading 010, expect vectors for ILS approach runway 18R and reduce speed to 220 knots, SAB17V

ATC: SAB17V, turn left heading 360, descend to 3000ft, QNH 1030.

Pilot: Turn Left Heading 360 and descend to 3000ft, QNH 1030, SAB17V

ATC: SAB17V, turn right heading 110.

Pilot: Turn right heading 110, SAB17V.

ATC: SAB17V, turn right heading 150 to intercept localizer runway 18R, report established.*(7)

Pilot: Turn right heading 150 to intercept Localizer runway 18R, report established, SAB17V.
Pilot: SAB17V, established localizer runway 18R.

ATC: SAB17V, cleared ILS approach runway 18R, contact Schiphol Tower 119.220.

Pilot: Cleared ILS approach runway 18R, contact Schiphol Tower 119.220, SAB17V.

Pilot: Schiphol Tower, SAB17V, cleared ILS runway 18R.


ATC: SAB17V, Schiphol Tower, wind 170 degrees 7 knots, runway 18R cleared to land.

Pilot: Cleared to land runway 18R, SAB17V.


Click to enlarge

Pilot: SAB17V, vacated runway 18R via V1.

ATC: SAB17V, contact Schiphol Ground 121.800

Pilot: Contact Schiphol Ground 121.800


Click to enlarge

Taxi aanvraag

Pilot: Schiphol Ground, SAB17V, runway 18R vacated via V1.

ATC: SAB17V, Schiphol Ground, taxi to gate D57 via V, W3, D and A, report arrived.

Pilot: taxi to gate D57 via V, W3, D and A, SAB17V
Pilot: SAB17V, arrived gate D57.


ATC: SAB17V, Frequency change approved.


Click to enlarge





This website is optimized for Firefox.
Copyright � BIVA