Biva


Luchtvaart Engels

lijn


Luchtvaart Engels voor controllers

Op IVAO kunnen we zowel piloot als controller zijn. Als een van beide partijen zijn luchtvaart Engels niet kent, wordt communiceren relatief moeilijk. Het is ook realistischer als de taal correct is ... zoals in het echte leven !
Zoals u het al weet, kan men op verschillende posities inloggen. De verschillende mogelijkheden zijn EBBR_DEL (delivery), EBBR_GND (ground), EBBR_TWR (tower), EBBR_DEP (departure), EBBR_APP (approach) and EBBU_CTR (Brussels Control).
note: Het is niet Brussels Center maar BRUSSELS CONTROL !
Op deze pagina vind u een overzicht van de verschillende posities met een voorbeeld van wat ze zouden moeten kunnen. Op IVAO kan het anders zijn, u kan dus niet 100% rekenen op wat hier uitgelegd wordt. Opgepast voor de FRA's, gelieve deze te respecteren.
Omdat de officiële taal van de luchtvaart Engels is, zullen we de communicatie niet in het nederlands vertalen. Online, wordt u ook verwacht in het Engels te communiceren.
 
1) EBBR_DEL

EBBR_DEL geeft alle instructies aan de toestellen voor het vertrek. Het is een belangrijke taak omdat je een correcte route en squawk code moet geven. Ook moet je nakijken of de Flight Plan van de piloot goed is ingevuld. Je kan dit enkel doen met goede documentatie. Gelukkig zorgt de Belgische divisie voor alle kaarten. Als een controller, zou je alle kaarten van de luchthaven moeten hebben. De SID's zijn belangrijk voor het vertrek van een toestel.

Een heel makkelijk document hiervoor is de Quickview van EBBR die u hier kan vinden : Quickview

Op dit document vindt u samengevat alles wat u moet weten over EBBR. Ook documenten voor EBOS, ELLX, EBLG, EBAW en EBKT zijn terug te vinden. De piloot zal altijd als eerste communicatie leggen met de controller. U als controller, moet zeker niet de piloot als eerste contacteren. Dit gebeurt gewoonlijk met een RADIOCHECK.

Pilot: Brussels Departure, TUB022, Radiocheck. (*1)

ATC: TUB022, Read you 5.

Pilot: Brussels Departure, TUB022, Stand 208, request start-up, information Alpha.(*2)

ATC: TUB022, start-up approved, cleared to Schiphol Amsterdam via HELEN3C departure, runway 25R, climb to FL60, Squawk 4401.(*3)

Pilot: Start-up approved, Cleared to Schiphol Amsterdam via HELEN3C departure, runway 25R, climb to FL60, squawk 4401, TUB022

ATC: TUB022, correct. Contact Brussels Ground 121.875.

Pilot: Contact Brussels Ground 121.875, TUB022.

Ground


2) EBBR_GND

EBBR_GND geeft alle rij-instructies. Hij wordt verwacht de luchthaven heel goed te kennen of de grondkaarten te hebben van EBBR.

Pilot: Brussels Ground, TUB022, stand 155, request pushback.

ATC: TUB022, Pushback approved, report ready to taxi.

Pilot: Pushback approved, report ready for taxi, TUB022

Pilot: TUB022, request taxi.

ATC: TUB022, taxi to holding Point B1, runway 25R, via R4 and Outer, QNH 1012.

Pilot: Taxi to holding point B1, runway 25R, via R4 and Outer, QNH 1012, TUB022

Pilot: TUB022, At holding point B1, ready for Departure.

ATC: TUB022, contact Brussels Tower 118.600. (Laatste 2 nullen worden niet uitgesproken.)

Pilot: Contact Brussels Tower 118.600, TUB022.

note: EBBR_GND is ook verantwoordelijk voor alle grond traffiek die zojuist geland is.
Ground


3) EBBR_TWR

EBBR_TWR geeft alle instructies voor het landen en opstijgen. Hij beslist ook welke banen gebruikt worden. De andere controllers zijn verplicht zijn keuze te volgen. EBBR_TWR heeft een controle gebied van 10NM rond de vlieghaven tot een hoogte van 1500ft.

Pilot: TUB022, holding point B1, ready for Departure.

ATC: TUB022, Line up and wait runway 25R.

Pilot: Line up and wait runway 25R, TUB022

ATC: TUB022, Wind 175°, 10kts, runway 25R, cleared for take-off. When airborne contact Brussels Departure 126.625.

Pilot: Runway 25R, cleared for Take-off, contact Brussels Departure 126.635 when airborne, TUB022.

Tower TO


Pilot: Brussels Tower, AFR348, established on the localiser runway 25L

ATC AFR348, Brussels Tower, wind 180°, 7kts, runway 25L, cleared to land.

Pilot: Runway 25L, cleared to land, AFR348.

Pilot: AFR348, vacated runway via C4.

ATC: AFR348, contact Brussels Ground 121.875

Pilot: Contact Brussels Ground 121.875, AFR348

Tower LD


4) EBBR_DEP

EBBR_DEP heeft controle over de toestellen die juist vertrokken zijn tot FL70.

Pilot: Brussels Departure, TUB022, HELEN3C departure, climbing to FL60.

ATC: TUB022, Identified on departure passing 1000ft, recleared HELEN direct, climb to FL70.

Pilot: HELEN direct, climb to FL70, TUB022.

ATC: TUB022, contact Brussels Control 131.100.

Pilot: Contact Brussels Control 131.100, TUB022.

DEP


5) EBBR_APP

EBBR_APP geeft alle instructies juist voor het landen. Hij is ook verantwoordelijk voor de luchthavens van Charleroi en Antwerpen als er geen andere controller online is. In dit voorbeeld gebruiken we AFR348 met de landingsbaan 25L in gebruik via FLO (flora).

Pilot: Brussels Approach, AFR348, inbound Flora, descending to FL60, information Echo.

ATC: AFR348, Brussels Approach, radar contact, after FLORA fly heading 290°, reduce speed to 250kts, expect vectors for ILS Approach runway 25L.

Pilot: After FLORA fly heading 290, reduce speed to 250kts, expect vectors for ILS Approach runway 25L, AFR348.

FLO


ATC (when aircraft is at FLO): AFR348, descend to 4000ft, QNH 1012.

Pilot: Descend to 4000ft, QNH 1012, AFR348.

ATC: AFR348, descend 3000ft, turn left heading 280°, cleared ILS Approach runway 25L, report established, reduce speed to 200kts (if too fast)

Pilot: Descend to 3000ft, turn left heading 280°, cleared ILS Approach runway 25L, report established, AFR348

ILS


Pilot: Established ILS runway 25L, AFR348.

ATC: AFR348, contact Brussels Tower 118.600

Pilot: Contact Brussels Tower 118.600

Tower


6) EBBU_CTR

Brussels Control is veel moeilijker en zal dus niet op deze site worden uitgelegd aangezien je als beginner zeker niet als EBBU_CTR online komt.




This website is optimized for Firefox.
Copyright � BIVA